Heb jij misschien ook last van een trage vetverbranding?

Het zal waarschijnlijk logisch klinken dat gewichtstoename of overgewicht gerelateerd is aan meer calorieën innemen dan dat je verbuikt…

De oplossing in het gemiddelde dieet advies wordt dan ook vaak gezocht in het simpelweg minder calorieën innemen dan dat je verbruikt… en je valt vanzelf af! Helaas is dit zelden waar!

Geef je lichaam wat het nodig heeft om voor altijd Slank en Fit te zijn

Steeds vaker heeft gewichtstoename niet alleen met teveel eten te maken…
Wetenschappelijke onderzoeken hebben zelfs vastgesteld dat bij meer dan de helft van alle mensen van wie het gewicht langzaam toeneemt, er een lichamelijke oorzaak verantwoordelijk is.

De methode minder eten en meer bewegen werkt dus niet om voor altijd Slank en Fit te zijn!
In ieder geval niet voor de meeste mensen..  en zeker niet op de lange termijn.
Want als de oplossing echt zo makkelijk zou zijn, dan waren de meeste mensen toch al Slank en Fit?


Voordat ik je ga uitleggen hoe je overgewicht het beste kunt aanpakken.. wil ik je eerst nog wat bewuster maken van ‘het grote afslank probeem!’

Waarschijnlijk besef je heel goed dat des te vaker je bovenstaande vragen met een JA hebt beantwoord, des te groter de kans is op een aantal verstoringen in je lichaam.

Maar.. nu is het zo dat bepaalde diagnoses in direct verband staan met één (soms meerdere) bepaalde afwijking (disbalans).

Veel voorkomende ‘oorzaken’ voor een gewichtstoename zijn:

Hyperinsulinemie
Hyperinsulinemie, of hyperinsulinemie is een aandoening waarbij er teveel aan circulerende insuline in het bloed. Ook wel bekend als pre-diabetes en/of insulineresistentie.
Wist je dat meer dan 10% van de Nederlanders hier last van heeft?

Koolhydraatverslaving
Men spreekt van een koolhydraatverslaving wanneer je lichaam(en geest) extra koolhydraten nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Dit gaat meestal gepaard met een te laag serotininegehalte.(gelukshormoon)

Vertraagde verbranding
Een vetraagde verbranding kan voor een deel genetisch bepaald zijn. Overigens is hier vaak wel wat aan te doen. Vaak wordt er gedacht aan een vertraagde verbranding wanneer je minder dan 1500kcal consumeert, maar in gewicht toch aankomt.

Verstoring zuur/base balans
Voor het goed functioneren van diverse functies in het lichaam is het van belang om de zuurtegraad van het bloed binnen zeer nauwe grenzen te houden. De zuurgraad, weegegeven in pH, van het bloed is afhankelijk van de hoeveelheid basische en zure stoffen opgelost in het bloed, vandaar de term zuur-base-evenwicht. De normale grenzen bij de mens voor de pH van het bloed liggen tussen de 7,35 en 7,45. Het bloed is dus licht alkalisch.

Verstoorde hormoonhuishouding          Bijv: Traag werkende schildklier
Een te traag werkende schildklier wordt hypothyreoïdie genoemd. Hypo betekent onder- van ondermaats en thyreoïd betekent letterlijk schildvormig, hetgeen een verwijzing is naar de schildklier. Bij hypothyreoïdie wordt door de schildklier onvoldoende schildklierhormomen aangemaakt. Deze hormonen zijn echter onontbeerlijk bij de stofwisseling en een tekort veroorzaakt onherroepelijk het trager verlopen vaan veel lichaamsfuncties.

Denk je dat jij misschien ook last zou kunnen hebben van één van de bovenstaande problemen?

Pak nog eens je antwoorden erbij van de vragenlijst hierboven. De tabel bestaande uit 13 vragen is namelijk opgedeeld in 4 verschillende kleuren.Hieronder heb ik een overzicht geplaatst met daarin een mogelijke diagnose.
Heb je bijvoorbeeld meer geantwoord met JA op vragen met een blauw lettertype, dan op de andere vragen… dan zou het heel goed kunnen dat je te maken hebt met een koolhydraatverslaving.
Let op:
De resultaten van deze test zijn gebaseerd op zeer beperkte informatie, waardoor de uitslag slechts een indicatie is en geen 100% betrouwbare uitkomst. Deze korte test is alleen bedoeld om je te prikkelen wat betreft de mogelijke samenhangingen omtrent overgewicht.

Goed, ik begrijp nu dat er meer oorzaken mogelijk zijn naast teveel eten en te weinig bewegen voor het ontstaan van overgewicht. Daarnaast ben ik me er van bewust dat voor een goeie diagnose een veel uitgebreidere analyse nodig is. Maarrrr….

Waar zou ik alvast op kunnen letten? Welke tips heb je voor mij?

Oke hier komt mijn ‘verkooppraatje’….!:)
haha.. Laat ik maar gelijk eerlijk zijn, was mijn gedachte! Want ik wil dat je weet dat wanneer JIJ ook ECHT voor altijd Slank en Fit wilt zijn… dit hoogstwaarschijnlijk niet gaat lukken met een paar tips. Voor een effectieve aanpak is het namelijk erg belangrijk om te weten wat jouw beginsituatie is.
In het vernieuwde Slank en Fit programma hou ik o.a rekening met de volgende zaken:

  • Levenstijl
  • Klachten/belemmeringen in de mentale en/of fysieke gezondheid
  • Huidig lichaamsgewicht, vetpercentage en hoeveelheid spiermassa
  • Huidige voedingsinname
  • Tekorten in de voeding en mogelijke aanvulling met suppletie
  • Belastbaarheid.
  • Beweegpatroon
  • Gezonde en ongezonde gewoontes
  • En jouw afslankverleden…


Mocht je meer willen weten over mijn adviezen en de mogelijkheden om je streefgewicht te bereiken, neem dan contact met mij op voor een gratis en vrijblijvend intakegesprek. Het is mijn doel om jou te helpen en ik zal je nergens toe verplichten wat voor jou niet goed voelt.

Ik hoop dat je door dit blog weer wat wijzer bent geworden over de problemen en mogelijkheden omtrent afslanken. Zoals ik al eerder zei heb ik maar 1 doel en dat is zoveel mogelijk mensen helpen met het bereiken van een Slanker en Fitter lichaam voor altijd! Mede door dit blog wil ik alle kennis die ik de afgelopen 10 jaar heb mogen opdoen over afslanken samen met jou en vele anderen delen.

Klik hier voor het document: Wat is goede voeding voor een Slank en Fit lichaam?

Mocht je vragen, opmerkingen of tips hebben naar aanleiding van dit blog, dan kan je deze altijd onderaan dit blog plaatsen.

‘Leef met passie, in volle gezondheid’

Mathijs Bos
Personal Lifestyle coach

P.S Ik waardeer het echt enorm wanneer je dit Blog deelt met anderen en/of beloond met een LIKE’!

Over Mathijs Bos

Personal Lifestyle Coach
Dit bericht werd geplaatst in VOEDING en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie